PEKİ NEDEN OYUNLAŞTIRMA ÜZERİNE ÇALIŞMALIYIZ?

Sizce neden oyunlaştırma kapsamlı bir analize değer yalnızca oyundan ibaret değil mi? Sistematik oyunlaştırma çalışmalarının verimli olduğunu gösteren 4 temel nedeni mevcuttur. Bunlardan ilki, oyunlaştırmanın yükselen bir iş uygulaması olmasıdır. Oyunlaştırmanın uygulandığı iş dışı bağlamın yanı sıra birçok farklı şirket adına çok sayıda örnek görmekteyiz. Şimdi basından birkaç örneğe göz atalım. Fortune dergisinin Ekim 2011 sayısında oyunlaştırmanın yeni ve heyecan verici bir iş konsepti olduğundan, bunun olağan dışı girişimler gibi olmayıp kesinlikle takip edilmesi gereken bir trend olduğu ve sadece küçük start-up şirketler arasında değil aksine büyük ve köklü şirketler tarafından benimsenen bir şey olduğundan bahsetmiştir.

Wall Street Journal’daki makalede, artan sayıda firmanın video oyunlarının unsurlarını işyerine nasıl dahil ettiğinden bahsediyor. Video oyunları çok büyük ve etkili bir endüstri haline geldiği ancak video oyunlarının sadece oyun satmak için değil, işyerinde ve işyerinde bir şeyler yapmanın temeli için temel oluşturduğuna dair giderek artan örnekleri yer almakta.

Oyunlaştırmayı önemli şekillerde uygulayan şirketlerin listesi incelendiğinde küçük, teknoloji odaklı girişimler olduğu gibi büyük,  tüketici ürünlerine odaklanmış, lisanslı şirketlere kadar uzandığını görebilmekteyiz. Ve bu şirketler oyunlaştırmayı bilinçli olarak kendi iş uygulama pratikleri halinde çalışmalarına entegre etmişlerdir. Bazıları da sahip oldukları belirli bir sorunu çözmek için bir yol geliştirmiş ve sonradan yapmış oldukları çalışmanın oyuna benzediğini fark etmişlerdir. Ama her iki duruma da baktığımızda, bu teknikler setinin değerinin ve çok geniş bir durum yelpazesinde değeri olduğuna dair artan bir kabul varlığından söz edebiliriz.

Oyunlaştırmanın bu değeri hak etmesinin ikinci sebebi ise oyunların gücüdür. Muhtemelen hepimiz vay canına, o oyunun gerçekten bağımlısıydım dediğimiz deneyimler yaşamışızdır. Ya da zaman ne çabuk uçup gitti dediğimiz olmuştur. Bu deneyimi belki bir video oyununda belki bir tahta veya kart oyununda belki de spor yaparken yaşamışızdır. Ancak oyunlarda bizi çeken bir şey vardır. Onları sadece eğlenmek için yapılan aktiviteler olarak düşündüğümüzde son derece güçlü olduklarını görebiliriz. Öyleyse oyunları ilgi çekici yapan şey nedir? Göreceğimiz gibi, oyunların karmaşık düşünme ve öğrenmeyi desteklemesine izin veren nedir?

Oyunlaştırmayı incelemenin üçüncü nedeni de bize diğer bilgi alanları hakkında da bir şeyler öğretmesidir. Yani, oyunlaştırmaya başladığımızda göreceğimiz ki psikoloji konusuna adım atmış olacağız. Oyunlar, tüm insanlık tarihi boyunca mevcut olmuşlardır çünkü zihinlerimizin çalışma şeklinin bazı çok temel yönleriyle bağlantılıdırlar. Etkili bir şekilde oyunlaştırılmış şeyleri nasıl tasarlayacağımızı anlamak için, örneğin motivasyonu anlamamız gerekir. Bir kişinin bir şeyler yapmak istemesine neden olan şey nedir? Farklı motivasyon türleri nelerdir? Ve insanların hedeflerine ulaşmalarına yardımcı olmak için kullanılabilecek farklı teknikler nelerdir? Oyunlaştırma hem psikoloji hakkında hem de tasarım hakkında bilgi sahibi olmamızı gerektirir.

Daha önce de bahsettiğimiz gibi oyunlaştırma bir tasarım uygulamasıdır. Bizleri oyunlaştırmanın nasıl yapılacağını anlamamız için oldukça karmaşık tasarım dünyasını düşünmeye sevk ediyor. Bir diğer bilgi alanı olan strateji ile organizasyonlardaki insanların nasıl iş yapılacağını, işyerinde liderlik etmenin ne anlama geldiğini, etkili bir pazarlama kampanyası tasarlamanın ne anlama geldiğini anlamak için bahsettiği pek çok şeyle bağlantılıdır. Bunların hepsi, oyunlaştırmanın neyin işe yaradığını anlamamız için kullandığımız bilgi alanlarıdır.


Ve son olarak oyunlaştırmayı incelememize nedeni teknolojidir. Öncesinde de bahsettiğimiz gibi oyunlar neredeyse ezelden beri piyasada ve birçok oyun belirli bir teknoloji içermiyor, ancak günümüzün ağ bilgi teknolojisinin zengin, sürükleyici, kişiselleştirilmiş deneyimler oluşturma ve etkileşimleri gerçek zamanlı olarak izleme, biriktirme ve analiz etme yeteneği oyunlaştırmaya uygulandığında onları kullanmak inanılmaz derecede güçlü hale gelmektedir. Dolayısıyla, inceleyeceğimiz örneklerin çoğu, ister çevrimiçi hizmetler ister teknoloji girişimleri olsun, oyunlaştırmanın dijital ve internet tabanlı bir bağlamda uygulanmasıyla çevrimiçi faaliyetler dünyasına örnek oluşturacaktır. Oyunlaştırmayı başarılı kılan ortam, teknolojinin özelliklerini anlamak için bir pencere sağlayacaktır. Ve oyunlaştırmayı incelememizin son nedeni, bunun o kadar da kolay ve açıklayıcı olmamasıdır.

Oyunlaştırmanın ne olduğunu bir kere anladıktan sonra şöyle düşünebilirsiniz: Tamam Nike Plus’ın insanların bir şeyler yapmasını sağlamak için zorluklar, hedefler ve ödüller kullandığını anlayabiliyorum. Bende iş uygulamalarıma bazı zorluklar ve ödüller koyacağım ve insanların talep etmesini sağlayacağım. Ancak bu göründüğü kadar kolay olmamaktadır. Oyunlaştırmayı, etik olarak nihai uzun vadeli iş hedeflerimize uyacak şekilde uyarlamak aslında görüldüğü kadar kolay olmayacaktır. Düşünmeyi, bahsettiğimiz çeşitli farklı bilgi alanlarına başvurmayı gerektiriyor. Ve bu bir yemek tarifi verebileceğimiz kadar kolay olmamaktadır. Oyun ögelerinin listesinde, bunlar şunlar var diyemeyiz. Günlük yaşantımızı daha eğlenceli hale getirecek oyun dünyasını daha geniş bir kapsamda detaylı bir şekilde incelemek için bloğumuzu takipte kalın!

KAYNAKÇA:

https://www.coursera.org/learn/gamification/home/welcome

https://www.freepik.com/search?dates=any&format=search&page=1&query=gamification&sort=popular