Dijital Pazarlamanın 6 Temel Unsuru ve Dijital Pazarlama Terimleri-II

II.BÖLÜM

Merhaba sevgili okurlar. Bu yazımda sizlerle Dijital Pazarlamanın Temel Unsurlarının son üç başlığını sizlere aktaracağım.

Bir önceki yazımda “Web Sitesi Pazarlama, Arama Motoru Optimizasyonu ve İçerik Pazarlama” hakkında bilgi vermiştim. Bu bölümde yer verilecek temel unsurları başlık halinde sıralayacak olursak;

  • Sosyal Medya,
  • CPC Reklamcılığı,
  • E-posta Pazarlamacılığı

1.Sosyal Medya

Sosyal ağ günümüzde en popüler çevrimiçi iletişim aracıdır. Sosyal ağlar kişilerin diğer insanlarla kolay yoldan etkileşim kurabilmesini sağlayacak bir ağ ortamı oluşturur. Bu tür sanal etkileşimler hem büyük hem de küçük ölçekli işletmeler için; tanıtım, bilgilendirme, alıcıyı tanıma ve alıcıyı kazanma noktasında büyük olanaklar sağlar. Sosyal medyanın verimliliği, bilginin yaygınlaşmasından kaynaklanmaktadır. Deneyimlerini paylaşan büyük bir insan topluluğunun bağlandığı bir platformdur aynı zamanda. Bu paylaşılan deneyimlerin günümüzde birçok örneğini görebiliriz: Turistik yerler, oteller, tekstil ürünleri, kozmetik ürünler, tatil beldeleri, sanatsal faaliyetler, otomobil sektörü gibi listenin uzayıp gideceği birçok alan mevcuttur.

Akıllı telefonların hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelmesi ile birlikte sosyal medya da hayatımıza dolaylı olarak girdi. Bugün herkesin en az bir sosyal medya hesabı bulunmakta. Günümüzde kullanılan en yaygın olanları ise Facebook, Twitter, Instagram ve daha birçoğu…

Ürün ve hizmet satışında oldukça etkili bir alan oluşturan bu sosyal mecralar web sitesi pazarlama yöntemlerine de büyük desteği sağlamakta. Ürün/hizmet tanıtımı konusunda maksimum verim elde edilmesine katkı sağlamakta.

Sosyal medyaların yaygınlaşması ile birlikte hayatımıza giren ve en sık kullanılan terimleri kendi mecralarına göre gruplandırarak verecek olursak sırası ile şöyle olur:

  • En sık kullanılan Facebook terimleri:
  • Like: Kişilerin sizin sayfanızı, görsellerinizi ya da paylaştığınız herhangi bir içeriği beğenmesi anlamına gelir.
  • Page Reach: Kaç kişinin internet üzerinden arama yaparak sizin sayfanızla etkileşime, iletişime geçtiğini göstermektedir. Bu terim Instagram terimleri arasında da mevcuttur.
  • Organic Page Reach: Herhangi bir reklam ya da artı bir etki olmadan kaç kişinin sizin sayfanıza ulaştığını göstermektedir. Bu terim Instagram terimleri arasında da mevcuttur.
  • Daily Paid Reach: Bir reklam yaptıysanız internet sitenizin yaptığınız reklam sayesinde parayla aldığı oturum miktarını göstermektedir. Bu terim Instagram terimleri arasında da mevcuttur.
  • Page Impressions: İnternet ya da sosyal medya hesabınızda paylaştığınız herhangi bir içeriğin gösterim sayısını belirtmektedir.
  • Organic Page Impressions: İnternet sayfanızda ya da sosyal medya hesabınızda para vermeden takipçiniz olan ya da olmayan kişilerin sizin paylaşımınızı görme sayısını belitmektedir.
  • Paid Page Impressions: İnternet sayfanızda ya da sosyal medya hesabınızda para verdikten sonra ve reklam başlattıktan sonra paylaşımınıza gelen beğeni ve yorumları bildirmektedir.
  • Total Referral Visits to Website: Facebook üzerinden internet sitenizi ziyaret eden kaç kişi olduğunu göstermektedir.
  • Spend: Hazırladığınız reklamlar için ne kadar sürede ne kadar para harcadığınızı göstermektedir.
  • Clicks: Reklamınızın üzerine ne kadar tıklandığını göstermektedir.
  • Cost Per All Actions: Facebook sayfanız üzerinde meydana gelen herhangi bir eylem için ne kadar tutar harcadığınızı ortalama olarak göstermektedir.
  • En sık kullanılan Instagram terimleri:
  • Abandonment Rate: Kaç adet takipçinizin Instagram hesabınızı takipten çıktığını göstermektedir.
  • Like: Instagram sayfanızın ve gönderilerinizin beğenilmesi anlamına gelmektedir.
  • Direct Message (DM): Direkt mesaj anlamına gelmektedir. Takipçilerinizin size mesaj göndermesi ya da sizin takipçilerinize mesaj göndermenizdir.
  • Hagstag: “#” işaretinin karşılığıdır. Sosyal medya hesaplarınızdaki paylaşımlarınızda belirli bir konuya dikkat çekebilmenizi sağlamaktadır.
  • Caption: Instagram paylaşımlarınızın altında görünen kısa açıklamanın sosyal medya dilindeki adıdır.
  • Instagram Stories: Yaptığınız paylaşımların Instagram hesabınızda görünmesini sağlayan ve yirmi dört saat içinde kaybolan paylaşımlardır.
  • Throwback Thursday: #tbt olarak kısaltılan, sosyal medya hesaplarınızda yapacağınız geçmişe yönelik paylaşımlarınızda zaman belirtmenizi sağlamaktadır.
  • En sık kullanılan Twitter terimleri:
  • Tweet: Twitter üzerindeki kayıtlı kullanıcıların gönderdikleri gönderilere verilen kısa addır.
  • Flood: Tweet zinciri, bilgisel ya da birbirine bağlı tweetler olarak tanımlayabiliriz.
  • Retweets: RT kısaltması ile bilinen, bir tweetin başka bir profilde paylaşılması anlamına gelmektedir.
  • Mentions: “@” işareti kullanılarak gerçekleştirilir. Paylaştığınız bir tweet üzerinden takipçiniz olan ya da olmayan kişiler size cevap verebilir. Aynı şekilde siz de takip ettiğiniz ya da etmediğiniz kişinin attığı bir tweete yanıt verebilirsiniz. Bu duruma sosyal medya dilinde “mention” adı verilmektedir.
  • Number of Status Updates: Yaptığınız tweet paylaşımının kaç kere retweet edildiğini göstermektedir.
  • Total Followers: Twitter hesabınızı takip eden kaç kişinin bulunduğunu göstermektedir.
  • Total Following: Twitter hesabınızdan kaç kişiyi takip ettiğinizi göstermektedir.
  • Total Referral Visit to Website: Twitter sayfanız sayesinde internet sitenizin ne kadar ziyaret edildiğini göstermektedir.
  • Favorilere ekleme: Twitter ilk zamanlarda ,“yıldız ikonun” var olduğu zamanlarda, kullanılan bir terimdi. “Favlamak” olarak da kısaltmaya uğramış bir kalıp haline gelmişti. Atılan tweetlerin favorilere eklenmesi anlamını taşımaktaydı. Yapılan güncellemelerle yıldız ikonunun yerini “kalp ikonu” alarak twitter da favorilenen tweetler favorilere eklemek yerine zamanla beğenilen tweetler halini aldı ki bu çoğu kullanıcıyı üzen bir güncelleme olmuştur. ☹

2.CPC Reklamcılığı

CPC yani “Cost Per Click” Türkçe karşılığı  “Tıklama Başına Maliyet” Türkçe kısaltılmış hali ise “TBM” dir. Tıklama Başına Maliyet teklifi, reklamlarınızın aldığı her bir tıklama için ödeme yapmanız gereken maliyet anlamına gelir. Ayrıca TBM teklif kampanyaları için, maksimum tıklama başına maliyet teklifi vererek reklamınıza yapılan bir tıklama için ödemek istediğiniz en yüksek tutarı da belirlemiş olursunuz. Bu teklif türü Adwords reklamları[1] nda en sık kullanılan teklif türüdür.

Google Reklamları diğer kanalardan bağımsız olarak yayınladığınız kampanyaların performansına odaklanır ve tüm dönüşümlerin reklam ile etkileşimlerini kontrol eder. Müşterilerin satın alma sürecindeki en son noktada Ads kampanyasının etkili olup olmadığına bakar ve bunu ücretli reklamla ilişkilendirir.

Adwords dönüşümü, ücretli arama reklamındaki son tıklamaya bakar, eğer kullanıcının ücreti arama ağı reklamlarıyla etkileşimi varsa, önce bir Alışveriş reklamıyla ve sonra da Remarketing yoluyla alışverişe dönüşecektir anlamını taşır.

Google Analytics yardımıyla web sitesinde yapılan her satın alma işlemini analiz edebilirsiniz. Buradan kullanıcının doğrudan değil de satın almadan önce etkileşime girdiği son sayfaları da görebilirsiniz.

CPC (Tıklama Başına Maliyet) Avantajları:

  • Bir anahtar kelimeye vermek istediğiniz en yüksek TBM teklifini belirleyerek anahtar kelime maliyetlerinizi siz belirlersiniz.
  • Gösterimlerde ücret ödemeyip sadece tıklama başı ücret ödeyeceğiniz için çoğu reklam veren tarafından tercih edilmektedir.
  • Doğru strateji ile reklam bütçesini daha etkin şekilde yönetmenize ve dönüşümleri arttırmanıza olanak sağlar.

CPC Teklifi ile Verim Alamadığımızda Neler Yapabiliriz:

CPC teklifini kullanıyorsak ve bu teklif türünde gerekli verimi alamadığımızda öncelikle doğru stratejiyi kullanıyor muyuz bunu sorgulamalıyız. Kampanya yapısı doğru ise öncelikle anahtar kelimelerimizi ve eşleme türlerimizin kontrollerini yapmalıyız. Performans göstermeyen doğru anahtar kelimeler seçilmediyse bu anahtar kelimelerde değişiklikler yapabiliriz.

İkinci olarak reklam metinlerimizin kontrolünü sağlamalıyız. Eğer TO ’su (Tıklama Oranı) düşük reklam metinlerimiz varsa bu kampanya performansımızı etkileyeceği için reklam metinlerimizde güncellemeler yaparak TO ’sunu daha yüksek bir seviyeye getirebiliriz ya da ikinci ve üçüncü reklam metinleri de ekleyerek TO’ sunu arttırmayı deneyebiliriz.

Son olarak kampanyadaki reklam metinlerindeki hedef URL ‘ler doğru hedeflenmiş mi diye bakabiliriz. URL ‘lerin hepsi ana sayfaya ya da anahtar kelime ile eşleşmeyen ürünün dışında başka bir sayfaya hedeflenmişse bu da performans kaybına yol açmaktadır. Bu nedenle CPC teklif türünü kullanıyorsak en iyi bütçe yönetimi için optimizasyonların sürekli yapılması gerekmektedir.

CPC (Cost Per Click) Nasıl Hesaplanır?

CPC hesaplayabilmeniz için kullanacağınız formül:

Bir reklam verenin ödediği ücretin tıklama sayısına bölünmesiyle elde edilen maliyettir.

Örneğin; Bir reklam veren 42 tıklama alan bir kampanya için 150 TL ödediyse, CPC 3,57 TL olur. (150/42=3,571).

CPC Nasıl Optimize Edilir?

Başarılı bir CPC kampanyası oluşturma işi, detaylı ve planlama gerektiren çalışmalardandır. Bunu optimize etmenin yolu, kampanyalarınızın farklı reklam gruplarını iyice analiz etmek olacaktır.

Kampanyalar birkaç farklı reklam grubu içerebilirler.

Örneğin bir 11.11 satış kampanyası [2]yürütüyorsanız, ürünlerinizin her biri için farklı reklam grupları oluşturabilirsiniz. Reklam grupları düzenli olmanıza yardımcı olur. Sattığınız her ürün için ayrı bir reklam grubu oluşturmalı ve daha sonra ilgili bir reklam grubundaki ürünler için farklı reklamlarla deneme yapmalısınız.

Uyguladığınız farklı reklam gruplarını satış yaptığınız süreç boyunca takip ve analiz ederek, süreç boyunca ürün satışları arasındaki farkları görebilirsiniz.

CPC temelini oluşturan kullanılan anahtar kelimelerdir. Çalışmalarınızda ilk kontrol edeceğiniz yer oluşturduğunuz anahtar kelimeler olmalıdır. Rakiplerinizin sık kullandığı popüler anahtar kelimeleri, rekabete açık anahtar kelimelerin analizini ve hedef kitlenizin sık arama yaptıkları anahtar kelimeleri araştırmanız tavsiye edilir. Rekabete açık anahtar kelimelerden kasıt, daha çok para harcayabileceğiniz; rekabete açık fakat daha fazla dönüşüm elde edeceğiniz anahtar kelimelerdir.

Sonuç olarak reklam kampanyalarınızdan yüksek performans dönüş elde etmek istiyorsanız, bunun için yine aynı ölçekte bir reklam metni hazırlamanız gerekecektir. Reklam metninizi hazırlarken aşağıdaki 3 temel bileşene dikkat etmeniz gerekmektedir.

  • Özellikler,
  • Avantajlar,
  • Harekete geçirme butonları (CTA – Call to Action)

Kullanıcılar bir ürün veya hizmet satın almak için değil, sorunlarını çözmek için online arama yaparlar ve bu nedenle öncelikle faydalara odaklanmak çok önemlidir. Kullanıcıları analiz ederken bu ayrıntıları dikkate almak gerekir. Ancak bu durumda tıklama oranını artırmak için de her üç unsur devreye girmelidir.

Geri dönüş sağlayan ziyaretçilerin yüzdesini en üst seviyeye çıkarmak için amaca yönelik hazırlanmış açılış sayfalarına ihtiyaç vardır. Bir açılış sayfası tasarlarken, en önemli öğeleri göz önünde bulundurup onları analiz etmek de ihmal edilmemelidir.

3.E-posta Pazarlamacılığı

Web sitesi pazarlama tekniği oldukça eski bir e-mail pazarlama tekniğidir. Potansiyel müşterilerinizi bilgilendirmeniz için geniş bir mail adresi portföyüne sahip olmanız gerekmektedir. Göndereceğiniz mailler; günlük bültenler, dönemsel kampanyalar ve indirimler vb. firmanız hakkında kendi belirlediğiniz içeriklerden oluşan konular olabilir. Bu eski yöntem hala etkinliğini korumakta ve dijital pazarlama alanında en çok kullanılan stratejiler arasında yer almaktadır.

Bu pazarlama yönteminde dikkat edilmesi gereken en önemli hususlar ise gönderilecek olan maillerin tasarlanması ve etkin kılınması ile mail listesinin genişletilmesidir. Bu yüzden sitenize girenlerin sizlerden bildirim alması için mail adreslerini bırakmasını ya da üye olmasını sağlamanız gerekmektedir.  Bu sayede önemli nitelikte geri dönüşler alabilir, pazarlama stratejinizi etkin bir şekilde gerçekleştirebilirsiniz.

E posta pazarlamasında kullanılan terimler:

  • Kara Liste(Blacklist): Bir firma çok sayıda istenmeyen e-posta gönderirse, şirketin gönderdiği IP kara listeye alınacaktır. Kara listeye alınmış olmak artık genel bir e-posta gönderemeyeceğiniz anlamına gelmektedir. Kara listeye alınmış bir IP/e-posta adreslerinin çoğu spam filtresinden geçmesine izin verilmez. Bu durum firmaların yaptığı dijital pazarlama çalışmalarında olmasını istemedikleri ve korktukları bir durumdur.
  • Yayın Tıklama Sayısı (GBM): E-posta başarınız hakkında rapor verir. Firmalar için bu pazarlama teriminin anlaşılması önemlidir. Basit şekilde bu terimi açıklayacak olursak: bağlantınızdaki tıklama sayısının, amaçlanan hedef kitlenin gelen kutusuna başarıyla teslim edilen e-postaların sayısına bölünmesiyle hesaplanır. Sonuç GBM’niz veya yayın başına tıklama oranınızdır.
  • Açık Başına Tıklama (CPO): E-postanızın bağlantısında bulunan tıklama sayısının, açılan e-postaların sayısına bölümü size CPO’nuzu veya açık tıklama oranınızı verir.
  • Çift Kabul (Double opt-in): Bir abonenin bir e-posta listesine abone olmak için bilgilerini girdikten sonra e-posta adresini onaylaması gerektiğidir. Bir web sitesi ziyaretçisi bir e-posta listesine abone olmak için bir form doldurduğunda, bilgilerini doğrulamak için hemen bir e-posta alırlar. Aynı zamanda buna çift katılım da denir.
  • E-posta Filtreleri: E-posta filtreleme, e-postaları “gönderen”, “konu” ve gövde kopyası bölümündeki kelime veya ifadeye göre düzenleyen bir tekniktir. Çoğu e-posta programı, kullanıcının gelen kutusunu istenmeyen postalardan uzak tutmak için filtreler kullanır.
  • Whitelist: Beyaz listeye eklenmiş e-posta/IP adresleri genellikle kabul edilir e-postalardır. Çoğu gelen kutusuna girmesine izin verilir.
  • Hard Bounce: Bir e-postanın mevcut olmadığı, yanlış yazıldığı veya engellendiği için e-postanın geri dönmesidir. Bu e-postalar kullanım dışı olduğu için hedef kitleye asla teslim edilmezler. Normal e-posta gönderimlerinde, karşı sunucu size 5 ile başlayan (kalıcı hata) hata kodu döner. Gönderdiğiniz e-postanın size geri dönüş maili şöyle olur: “550 5.1.1 no such local recipient” veya “550 550-5.1.1 The email account that you tried to reach does not exist”. Inbox Mail bu tür bounce işlemlerini otomatik olarak yönetir.
  • Ev Listesi (Saklama Listesi): Zaman içinde kendi kendine oluşturulan bir katılım listesidir. Kişilere ait e-posta adresi ve kişisel bilgileri içeren verileri oluştururlar. Bu bilgileri kullanarak müşterilerle pazarlama, çapraz satış[1], üst satış[2] yapabilir ve onlarla ilişki kurabilirsiniz. Bu listeler firmalar için büyük değerler oluşturur.
  • HTML E-posta: Bir HTML e-postası özel yazı tipleri, grafikler, resimler, bağlantılar, arka plan renkleri içerir ve bazen bir web sitesindeki bir sayfaya benzeyebilir. Kendi kodları ve stilleri ile tamamen tasarlanmış e-postalardır.
  • Liste Bölümleme: Farklı müşteri profillerine aynı e-postayı göndermenin önüne geçen bir yöntemdir. Liste segmentasyonu yöntemi de denilen bu yöntem ile şirketler, potansiyel müşterilerini ve mevcut müşterilerini mevcut satın alma döngülerine veya ne tür bir müşteri olduklarına uyan listelere bölerler. Şirketlerin bunu yapmalarındaki amaç satın alma döngüsünün farklı aşamalarında farklı türde müşterilerinizin olmasından kaynaklanır.
  • Açılma Oranı: Toplam gönderilen e-postaların %kaçının açıldığını ifade eder. TO ile benzerlik gösterir fakat açılma oranında gönderilen tüm e-postalar hesaba katılır. Açılan e-posta sayısının toplam e-posta sayısına oranı bize açılma oranını verir.
  • Kaydolma veya Abone Olma: Kişinin hizmet almak, iletişime geçmek, ürün talebinde bulunmak vb. gibi işlemler için bağlantı kurmak adına; firma ya da kişilere e-posta adresini vermesidir.
  • Çıkma veya Aboneliği İptal Etme: Kişinin daha önce e-posta aldığı herhangi bir şirketten ya da kişiden artık e-posta iletişimi almak istememesidir.
  • Kişiselleştirme: Bir şirketin şahsa hitap edecek şekilde bir e-posta göndermesine denir. Kişiselleştirme, e-postanıza gönderdiğiniz kişiye özel bazı bilgiler eklemek anlamına gelir. Bu kişiselleştirme, konu satırına veya e postanın gövdesine eklenebilir. Abonelerin kişiselleştirilmiş e-postaları açma ve okuma olasılığının yüksek olması nedeniyle kullanılan bir tekniktir. Şirketler bu yöntemi kullanarak abonelerine karşı görünürlüklerini artırmış olurlar ve gönderdikleri e-postanın açılmasını sağlamış olurlar.
  • Düz Metin E-posta: Düz metin e-postalar; herhangi bir görüntü, zengin biçimlendirme veya bağlantı içermeyen e-postalardır. Bireyler veya şirketler, yalnızca e-postanın kopyasına odaklanan bir e-posta göndermek istediklerinde düz metin e-postalarını kullanabilirler.
  • Tek Kayıt: Bir abonenin e-posta adresini veya bilgilerini iki kez onaylamak zorunda olmadığı kayıt yöntemidir. İletişim bilgilerini bir forma girdikten sonra, hemen abone olarak e-posta listesine kaydolurlar.
  • Soft Bounce: Sunucudaki bir sorun veya başka bir geçici sorun nedeniyle e-postanın gönderen kişiye geri dönmesidir. Yumuşak sıçrama tekrar e-posta gönderimi denenirse hedeflenen alıcıya e-posta ulaşır ve bu sorun kalıcı bir sorun değildir.
  • İstenmeyen E-posta/Spam: Spamlar e-posta almak için kaydolmadığınız, bir şirketin veya kişilerin size gönderdiği istenmeyen e-postalardır. Genellikle bu spam e-postaları herhangi bir şirketin sizin e-postanızın da içinde bulunduğu bir e-posta listesi satın alması ve o liste üzerinden e-posta göndermesi ile oluşur. Kaydolmadığınız bir yerden alınan e-postalar da sistem tarafından spam olarak algılanır.
  • Konu Satırı: Bir abonenin gelen kutusunda e-postayı açmadan önce gördüğü, e-posta hakkında bilgi verilen metin satırıdır. Konu satırları aboneye e-postanızı açması için bir neden vermek için kullanılır. Genellikle kısa ve açıklayıcıdır. Abonenin adı veya kendilerine özel kişiselleştirme jetonları içerebilirler.
  • Absolute URL: Hedef objeye http://www” bölümünü de içeren tam adres yazım şeklidir.

Sevgili okurlar sizlere elimden geldiğince öğrendiğim ve araştırdığım bilgileri aktarmaya çalıştım. Bir sonraki yazıda görüşmek dileğiyle.

Saygı ve sevgilerimle.

Kaynaklar:

  1. http://www.scielo.org.co/pdf/pege/n42/2145-941X-pege-42-00241.pdf
  2. https://markamutfagi.co/dijital-pazarlama-terimleri-nelerdir/
  3. https://uhurunetwork.com/digital-marketing-terms/
  4. https://uhurunetwork.com/digital-marketing-terms/#19_Cant-Live-Without_Email_Marketing_Terms
  5. https://kliksamuray.com.tr/internet-pazarlama-nedir/
  6. https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=-1yGDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT20&dq=key+elements+of+digital+marketing&ots=XiQo5VjK56&sig=TYjwTZJKvrGjTTX8FkuX9-pPWl8&redir_esc=y#v=onepage&q=key%20elements%20of%20digital%20marketing&f=false
  7. https://dergipark.org.tr/en/pub/mbd/issue/40499/485135
  8. https://mobitek.com/cpc-cost-per-click-nedir-nasil-hesaplanir/
  9. https://arslanturk.com/cpc-nedir-nasil-hesaplanir/
  10. https://www.hostinger.web.tr/rehberler/affiliate-marketing-nedir
  11. https://tr.venngage.com/blog/infografik-nedir/#1
  12. https://www.fikirisler.com/dijital-pazarlamada-5d/
  13. https://www.sezginkoyun.com/pazar-cevresi-nedir/
  14. https://www.dogugurdal.com/blog/girisimciler-icin-faydali-olacak-10-yaratici-web-sitesi-pazarlama-stratejisi-30
  15. https://wmaraci.com/nedir/web-trafigi
  16. https://uluhanbingoldag.com/seo-nedir-seo-calismasi-nasil-yapilir/?gclid=EAIaIQobChMIo5DRuPvG7wIVKQWiAx34ewaGEAAYAiAAEgKSbPD_BwE
  17. https://www.imza.com/blog/
  18. https://www.linkedin.com/pulse/how-bandwidth-affects-digital-marketing-part-1-milinda-ubeysinghe
  19. https://www.webarisi.com/mp/knowledgebase/18/Bandwith-Nedir-Trafik-Nedir.html
  20. https://en.wikipedia.org/wiki/Call_to_action_(marketing)
  21.  https://icerikbulutu.com/icerik-pazarlamasi#1
  22. https://gorselprojeler.com/en-sik-kullanilan-sosyal-medya-terimleri/
  23. https://wmaraci.com/
  24. https://netvent.com/google-adwords-nedir-ve-nasil-calisir/#:~:text=Google%20Adwords%2C%20arama%20motorunun%20i%C5%9Fletmeler,baz%20al%C4%B1narak%20%C3%A7al%C4%B1%C5%9Fan%20reklamc%C4%B1l%C4%B1k%20t%C3%BCr%C3%BCd%C3%BCr.&text=Adwords%20Reklam%C4%B1%20Nedir%3F,en%20%C3%A7ok%20kullan%C4%B1lan%20modellerden%20biridir.
  25. https://useinbox.com/tr/e-mail-marketing-sistemlerinde-kullanilan-teknik-terimler/
  26. https://www.euromsgexpress.com/e-posta-pazarlama-terimleri-sozlugu/
  27. https://pazarlamasyon.com/cross-selling-capraz-satis-nedir/

[1] Çapraz satış: Şirketlerin tüketicilerin satın aldıkları ürünün yanında tamamlayıcı bir ürünü daha onlara satarak satışlarını artırmalarını sağlayan bir satış tekniğidir.

[2] Üst satış: Temel olarak bu satış tekniği müşteriyi seçtiği üründen daha pahalı, daha Premium bir ürün ve hizmet satın almaya ikna etmek anlamına geliyor.


[1] Adwords reklamları: Google Adwords yeni adı ile Google Ads, arama motorunun işletmeler için sunduğu, kullanıcıların yaptığı kelime sorguları baz alınarak çalışılan reklamcılık türüdür. Metin bazlı reklam modelidir. Google Ads reklam için en çok kullanılan modellerden birdir.

[2] 11.11 satış kampanyası: Kasım ayı içerisinde başlayan ve büyük indirim günlerinin olduğu kampanyalardır. Dünya genelinde Black Friday olarak bilinmekte. Ülkemizde ise Efsane Cuma gibi birçok farklı versiyonları ile karşılaştığımız bir satış kampanyası türü.